Vi har under lång tid nu legat väldigt lågt på internetfronten, dels för att det är dags att släppa fram lite yngre förmågor inom våra led. Men även för att vi valt att jobba på ett lite annorlunda sätt gentemot Färjestad än tidigare. Dock så håller det inte längre, då det inte kommer något ur det och vi har tröttnat. Vi kan självklart inte säga att det blir bättre av att vi fritt vädrar våra åsikter här på denna sida istället för internt rakt till dem, men en förändring måste i vilket fall som helst till stånd. Som läget är just nu har vi inom CFC tillsvidare brutit allt formellt samarbete med FBK.
Det som fick bägaren att rinna över är deras hantering av efterspelet till den så kallade ”rekordmatchen” i allmänhet och att de presenterar en egen ”parkeringsmatch” i synnerhet. Det som främst fått fokus efter matchen i Göteborg är det att läktaren föll ihop och att folk flera gånger trampade igenom den. Det måste dock poängteras att det fanns ett flertal andra saker som också var helt åt helvete på detta arrangemang, dock inte i lika farlig omfattning som det att läktaren var för klen.
Att Färjestad i detta inte ens har ställt sig frågande till vad som verkligen hänt sina supportrar är fruktansvärt. Man sitter och bara väntar på vad myndigheterna kommer fram till och de brukar inte direkt komma fram till något som framställer oss i ett smickrande perspektiv. Frölunda får även de härja fritt och sprida direkta lögner om oss utan att Färjestad säger emot. Peter Gyllander, som är pressansvarig i Frölunda, står i SVT:s Västnytt och säger rakt ut att Vi skulle ha plockat bort säkerhetssprintar som höll upp läktaren på Ullevi. Detta är en stor fet lögn och något som har upprört oss å det grövsta. För det första så var det fullt med poliser under och kring läktaren och ingen av dem har sett något sådant alls. Svenska Hockeyligans representant var även på och omkring vår läktare under hela matchen och kan intyga att detta är falsk. Det finns även ca 30 stycken övervakningskameror på Ullevi så någon av dessa bör ha snappat upp detta vilket de självklart inte har gjort. Detta uttalande från Gyllander kan inte ses som något annat än en direkt krigsförklaring gentemot alla oss som kallar oss Färjestadssupportrar och sådant är inget vi tar lätt på. Här kräver vi en ursäkt snarast.
Att Färjestad sedan, två dagar efter detta fiasko till ”fest”, går ut och presentera sin egen ”fest” är något vi på inga plan kan förstå? För det första tycker vi att det är väldigt besynnerligt att man just nu inte väntar med ett sådant besked, hur länge det må ha varit planerat.
Det som dock är absolut märkligast och framförallt upprörande är att man anlitat exakt samma företag som höll i trådarna nere i Göteborg, för oss är detta totalt oacceptabelt på alla tänkbara plan. Dessa pajaser som uppenbarligen inte kan bygga en läktare skall på inga sätt profitera på en match som föreningen Färjestad BK spelar. Vi kommer med alla till buds stående medel se till att dessa inte gör sig en spänn på en sådan match och vi kommer även aktivt motarbeta att vi ens skall spela någon match på en parkeringsplats. Nej en fet jävla parkeringsbot får tilldelas ledningen i Färjestad BK.
Man har inte på något plan ens ställt en enkel fråga till oss supportrar om vi ens är intresserad av en sådan här match. Detta är en av de sakerna vi nu definitivt tröttnat på, man kan säga mycket fina ord och så vidare. Men detta är ytterligare ett bevis på att de fullständigt skiter i vad vi vill.
Enda anledningen till att man vill ha den här matchen stavas prestige. Att Frölunda under hela perioden före denna match fick så pass med beröm för att de klarar av att ro i hamn ett sådant här stort projekt sticker självklart i ögonen på de med höga poster inom vår förening.
Vi är dock väldigt glada över det gensvar som blivit gentemot FBK när detta om ”parkeringsmatchen” presenterades. Även de supportrar vi hade farhågor om att de skulle älska detta har i princip samma åsikt som oss i frågan. Detta är ytterligare ett bevis på den mentalitetsskillnad som skett på och omkring vår läktare under ett flertal år nu.
Att sedan Jörgen Kalitzki agerar som han gör kring det hela är än mer irriterande. Att först när matchen nere i Göteborg är klar gå ut och skriva en ”rinkside” där man hyllar det fantastiska arrangemanget som var toppen förutom på en liten punkt, resultatet. Att detta stöter i ögonen på alla vi som var där kan knappast ses som någon överraskning. Vi kan ha överseende med att Kalitzki när krönikan lades upp inte hade en aning om vad som faktiskt hänt på vår läktare. Men det visste han faktiskt dagen efter och han borde ha haft det goda omdömet att helt enkelt plocka bort det han skrivit från hemsidan.
Hans radiointervjuer i samband med att ”parkeringsmatchen” presenterades lämnade även de en sur eftersmak. Att ens kunna stå och vara lite så där smått bitter över att medias vinkling av matchen i efterhand inte till största del fokuserar på den fantastiska fest det faktiskt var är direkt osmakligt. Hur länge skall denna man få stå och vara Färjestad BK:s officiella röst utåt? På rent Per Ledin språk så är råttet snart mågat.
Det är inte bara i denna fråga vi är förbannade över den flatenhet som Färjestad BK just nu visar upp. Vi inom CFC har varit i hög grad delaktiga i det ”arbete” som skett med den nya ”bistron” 19 32, och det kanske låter fint. Fast i verkligheten har det inte blivit mycket till arbete. Nu har mer än halva säsongen gått och än så länge har det inte tillkommit någonting i baren, trots att det finns ett flertal konkreta förslag. Vi känner inte längre att vi kan vara med i detta samarbete, vi förlorar trovärdighet utåt sett då det inte händer ett dugg. Vi kan inte gå och ge lugnande besked till folk runtomkring på vår läktare hela tiden, för då blir vi precis lika flata som de vi tröttnat på.
Sist men definitivt inte minst så är vi oerhört besvikna på hur de hanterar vissa av deras spelare, eller inte hanterar dem är kanske mer korrekt uttryckt. Som förening har man vid flertalet tillfällen stått och pekat ner på oss supportrar så fort vi gjort minsta lilla fel, och minsann domderat ut att gör man fel så får man ta konsekvenserna. Den senaste tiden har det dock blivit pinsamt uppenbart att man inte lever som man lär, för den där devisen verkar inte gälla för spelare i Färjestad BK. Och det är för oss väldigt förvånande, och framförallt oacceptabelt, att det kan vara så. Här trodde vi mycket bättre om vår egen klubb.
Jag kan inte annat än att hålla med.
Comment by Andreas December 31, 2009 @ 3:23 pm
Väl skrivet. Man blir ju lite nyfiken på vad det är för snedsteg spelaren/na har gjort. Men det kanske kommer hemlighållas?
Comment by Thomas December 31, 2009 @ 3:24 pm
Var sak har sin tid, håll er uppdaterade.
Comment by Redaktionen December 31, 2009 @ 3:26 pm
Kan bara hålla med om allt. Är trött på FBK-ledningens konstanta felfokusering och inkonsekvens…
Comment by Morgan December 31, 2009 @ 3:35 pm
Men herregud, kan du inte ta och gnälla mer, kaffebonde?
Allting var perfekt på Ullevi matchen. Alla läktare höll ihop förutom läktaren där FBK klacken stod, och den gav vika för att ni är såpass dumma i skallarna så att ni på fullt allvar hoppar i takt med flera tusen andra på ett par temporära stål-läktare.
Är ni helt borta eller? Finner ni det inte konstigt att läktaren inte pajade någon annanstans?
Och sedan att du spyr ut otrevligheter, lögner och direkt smutskastning på Frölunda är patetiskt. Jag håller med erat “ansikte utåt” Kalitzki. Allting var perfekt, och i motstats till vad han säger var även resultatet rätt.
Så sluta förfan att gnälla.
Comment by Jonas December 31, 2009 @ 4:56 pm
Du har inte någon koll alls Jonas. Allt var långt ifrån perfekt, inga publikvärdar, undermåliga entréer, Frölunda folk på vår sektion etc. Detta är ju några av de grejerna som gör att Frölunda kommer att få böter ifrån Hockeyligan för. F ö så blev det även komplikationer på den sektionen som Goa Gubbar stod på även om de inte var lika omfattande som på vår sektion. Så kolla upp fakta först innan du sticker ut käften.
Vi smutskastar ju inte Frölunda? Det är ju de som smutskastar oss, men du kanske missade det?
Enligt de lagar och regler vi har i Sverige så skall man som arrangör av sådana här evenemang bygga läktare som håller. Publiken har inget ansvar i detta utan det åligger arrangören.
Men Ni där nere verkar ju vara av den åsikten att supportrar inte hoppar. Kolla bara på hur ni byggde Gamla Ullevi…
Comment by Redaktionen December 31, 2009 @ 5:03 pm
Bra skrivet!! Hoppas verkligen det sker nån slags förändring snart. För Färjestads BK borde väl vilja ha kvar sina supportrar?
Kanske nån slags högljudd prostest från ståplats vore på sin plats…?
Comment by Jessica January 1, 2010 @ 4:00 am
Men inte struntar FBK i oss fans helt? Vi kommer ju få rösta fram vad parkeringsmatchen ska heta på hemsidan + kanske t.o.m få rösta fram vilka tröjor som ska användas på matchen! ;o) hahahahaha! Verkligen något… NOT!
Synd att kalla till presskonferens så här snabbt, när man tycker fokus torde ligga på att prestera bättre men… kanske går man på matchen när det väl kommer till kritan. Har ju en bit att åka (25 mil).
Fortsätt stötta laget!
Comment by Jonas K January 1, 2010 @ 4:28 pm
Redaktionen;
Där jag stod (Ståplats 1; alltså “Frölundas” Sektion med Goa Gubbar m.m) Så var även Färjestadare där. Det stod t.om 2 st bredvid mig! Vi pratade under perioderpauser och hade allmänt kul på eventet. Så jag förstår inte varför du gnäller på att det står Frölundaiter på Färjestadssektion, det borde väl också fungera? Det är väl förfan inte Fotboll mellan AIK och IFK där man tvunget måste bråka. Detta är ju faktiskt en bra mycket bättre sport där fansen faktiskt han prata och vara tillsammans utan blod.
Kan du gärna hänvisa mig till information om att det gick snett på Goa Gubbars sektion också? Jag stod ju somsagt där, och jag såg eller hörde ej att något hade hänt. Och hade något hänt så hade antagligen man fått höra det när man stod i mitten av hela sektionen!
Sen, vad är det Frölunda smutskastar Färjestad för?
Gyllander sade att NÅGON (dvs någon av de 31 114 personerna på Ullevi)hade saboterat och plockat bort säkerhetssaker. Men istället går ni till attack och säger att han sa att det var ni som tog bort grejer, som saboterade, förstörde, osv. Ni böjer ju hans egna ord!
Och oavsett om det är Färjestadare, Frölundaiter eller vad som helst, så är det grymt omoget, farligt och rent ut sagt helt jävla dumt i huvudet att göra något sådant.
Comment by Jonas January 1, 2010 @ 6:18 pm
Kom igen nu gubbar! Detta är ju bara kul… Självklart måste fbks ledning tänka pengar, annars kan dom inte fortsätta värva in stora namn till er klubb… de tänker långsiktigt… ge dom förtroende!
Jag håller med om ett minus i detta är att de anlitar samma bolag från gbg som byggt läktarna, DET om något är att pissa er i ansiktet.. Säkerheten måste gå först…
Väl mött på parkeringen 263 dec 2010… God fortsättning på er alla fbk fans…
//
pucksnack!
Comment by pucksnack January 1, 2010 @ 6:59 pm
Jadu, Jonas.
Frölundasupportrarna, som nämns, provocerade fram bråk. Och de kan inte vara svåra att identifiera eftersom polisen gick rakt upp på läktaren och bar ut dem - endast dem - under tumultet. Den fräcka fjäderskruden låg till och med kvar under läktaren efter incidenten.
Om jag tolkar Gyllander rätt säger han ungefär följande på klippet:
“-Det är uträknat precis hur mycket som ska hålla. Däremot så ser vi här att dom har hoppat på… påe… några-några steg, och dom är - den är - försvagad av att dom har plockat bort några sprintar - det har gjorts under matchen. Säkerhetssprintarna har dom tagit bort - på den här läktaren.”
Tror du på fullaste allvar att någon gjort detta för att eventuellt skada sig själv och närstående? Dessutom utom någon annan märker det på en fullsatt läktare?
Fy fan, vilket obehagligt sätt att skylla ifrån sig ansvar!
Redan i första perioden var vissa läktarsteg såpass sneda att det var lite obehagligt att stå på dem. Så här i efterhand är man mest oroad över vad som kunnat hända lite längre upp på läktaren om en olycka inträffat.
Men det värsta av allt är nog att ENS EGEN klubb inte ens bryr sig om att reda ut vad som hänt, utan det viktigaste är att arrangera en egen liten tillställning. “-Hallå, vi snackar affärer här, kom inte hit och stör dem med erat känslosnack om eventuella obehagligheter på läktaren.”
Comment by Stod intill. January 1, 2010 @ 11:20 pm
’nuff said. Tycker ni har helt rätt! Hoppas det bär, bara.
Comment by N.N January 2, 2010 @ 7:17 pm
Jag kan bara hålla med cfc,d är bedrövligt att man kan anlita samma pajaser som va mä på ullevi. Och att Rundqvist är oförstående till kritiken är ju bara d ett skämt.Jag tännker inte ens fundera på att köpa en biljett.Och att PAJASEN Kalitzki hyllar arrangemanget är ju pricis likt honom.
Comment by anders johansson January 2, 2010 @ 9:18 pm
Det räcker nu Färjestads BK. Bara efter nån dag smälla fram detta jippo skapar otrolig ångest att gå dit. Vi har mycket mer att fundera över. STORT HJÄRTA, HÅRT ARBETE!
MERA EGNA SPELARE TILL LAGET SOM TILLFÖR HJÄRTA, GLÖD OCH ETT JÄVLA ANAMMA…BORT MED ALLA LATA IMPORTER SOM INTE TILLFÖR KLUBBEN NÅGOT.
VI SES PÅ TORGET (……..)
Comment by Toberi January 2, 2010 @ 11:53 pm
Ja, vad ska man säga..?
Det är ju inte något annat än och vara störst och bäst i svensk hockey nuförtiden. Pinsamt så in i helvete.
Jag tror ärligt att alla, ja, tolka hur ni vill, idioter i styrelsen mfl bryr sig om folk sjunger eller ej. Så länge dom får in pengar på dom 5000-6000 betalande så är dom väl nöjda.
Sen hur det går i matchen skiter dom väl också fullständigt i.
Samarbetet mellan fansen och laget, verkar ju aldrig ha funnit där alls, eller? Vad jag förstått så har den inte det.
Sen kan man ju undra om laget uppskattar fansen, speciellt dom som nästan lägger ner halva sitt liv för laget?
Nej, ge mig mer skvaller om det mesta vad gäller denna förening, alltid kul och veta vad alla i laget egentligen tycker om laget.
Comment by AVGÅ JK! January 3, 2010 @ 2:04 am
Sluta gnälla på allt hela tiden!
Var glad att det händer något någon gång. Och vad är det vi supportrar bör veta om hur spelarna beter sig utanför isen? (Lite nyfiken)
Nä gnällgubbar ryck upp er och hejja fram laget till nya framgångar!
Comment by Granak January 3, 2010 @ 6:01 pm
http://svtplay.se/v/1831200/vastnytt/sakerhetsplintar_plockades_bort
Klart man agerar när våran säkerhet står på spel! Att kalla det för gnäll är bara korkat, för om det hade inträffat längre upp på läktaren hade folk utan tvekan blivit allvarligt skadade!
Comment by Profeten January 3, 2010 @ 7:11 pm
Gnäll, gnäll och ännu mera gnäll. Helt ärligt, har ni verkligen inte lärt er någonting? Det spelar ingen roll vad ni än gör för Färjestad slutade bry sig om sina supportrar som människor vid millennieskiftet (ja millennieskiftet, inte sekelskiftet) och ser oss nu som som kassakor. Och om ni 10-20 eldsjälar nu börjar bojkotta kommer FBK antingen inte bry sig ett piss eller bara låtsas bry sig, för ni kommer ändå ersättas av 40+ människor eller småbarn.
Comment by lol January 4, 2010 @ 6:26 pm
Vem har ens pratat om någon bojkott?
Comment by Redaktionen January 4, 2010 @ 6:30 pm
Jag som Frölundasupporter skäms över vissa andra Frölundasupportrar som har varit här och gjort bort sig.
Comment by FL January 4, 2010 @ 8:06 pm
känns som en storm i ett vattenglas, färjestads agerande vill säga.
Comment by martin January 4, 2010 @ 8:17 pm
Svar till Redaktionen: Det var ju det ni gjorde förra gången FBK pissade på er.
Comment by lol January 4, 2010 @ 8:40 pm
Och vi agerar alltid likadant?
Comment by Redaktionen January 4, 2010 @ 10:57 pm
Svar till Redaktionen: Det vet inte jag om ni kommer göra igen eller inte. Men jag säger ifall ni skulle göra det
Comment by lol January 4, 2010 @ 11:15 pm
Om dom som är med i CFC ska kalla sig FBK-supporters så kan det kanske vara på tiden att sluta klanka ner på allt föreningen gör. Annars är jag rätt säker på att man inom FBK klarar sig utan denna klick “supporters”. Man blir nog till och med glada om man slipper dem.
Comment by Mattias January 5, 2010 @ 1:44 am
Klanka ner på allt föreningen gör? Det var en evighet sedan vi klagade på något sist, över ett år sedan och innan det också ett bra tag sedan.
Att man klarar sig utan oss tror vi också.
Comment by Redaktionen January 5, 2010 @ 2:08 am
Måste säga att Mattias faktiskt har rätt i det han säger. T.ex. är ni inte nöjda med nitton32 bar och bistro, var glada över att ni ens fick en, ni är inte nöjda över att ni inte får ha bengaler på matcherna vilket faktiskt är en brandfara, ni är inte nöjda över att färjestad försöker sträva framåt utan ni vill vara kvar i 80-talet.
Bara för att nämna några saker.
Det kommer arrangeras en stor utomhusmatch vilket jag tycker kommer bli skithäftigt, men nej det vill inte ni ha. Och det är ju klart det handlar om prestige, precis som allt annat inom den professionella idrotten numera.
Sen finns det ju saker som jag i alla fall anser att det är rätt att ni kritiserar, men någon måtta får det väl ändå vara.
Comment by lol January 5, 2010 @ 2:19 am
Jag är Frölundasupporter och jag kan inte hålla med er mer. Om FBK nu försöker efterapa Frölunda kan jag inte annat än tycka synd om er. Frölundaledningen med Mats Ahdrian vill inte ha några supportrar, de vill ha barnfamiljer och högt uppsatta chefer på sina hemmamatcher. Jag är galet avundsjuk på den stämning ni har i LLA och vet att det enda liknande Scandinavium kan komma med är FRÖ-LUN-DA under slutspel. Annars är det som ni brukar sjunga “Vi kan bara höra trumman”. . . Sen är det givetvis skandal att det står frölundaiter på er sektion. Eventet var ett skämt!
Comment by Abbe January 5, 2010 @ 3:25 am
Btw fortsätt bränna!
Comment by Abbe January 5, 2010 @ 3:26 am
lol: Leta gärna upp ett inlägg från den här hemsidan där vi säger att vi är missnöjda med att inte få ha bengaler? Sluta att fördomar om oss.
“T.ex. är ni inte nöjda med nitton32 bar och bistro, var glada över att ni ens fick en”
Ja detta är ju precis så som alla supportrar skall känna, vi lägger en massa pengar. Det vore ju helt orimligt att vi skulle kunna få något tillbaka. Baren har varit ett löfte till WP sedan 2001, den blev alltså klar åtta år efter löftet lades.
Comment by Redaktionen January 5, 2010 @ 10:19 am
Redaktionen: Nej det är sant att det inte skrivits på denna sida. Men man hör ju ett och annat på ståplatsläktaren.
Ni är ju inte WP, eller hur? Så ni ska verkligen inte gnälla.
Comment by lol January 5, 2010 @ 2:23 pm
Tror ni verkligen inte att FBK och arrangören kommer att göra allt för att rätta till de misstag som begicks på Nya Ullevi?
Är bara kul att det blir en utematch även här, drygt 20.000 på en FBK match HEMMA låter bara festligt…
Att man gick ut med detta nu kan kanske bero på att andra klubbar också planerar utematcher?
Gäller att vara först då för att liksom få nr 1 på kölappen…
Hade ju varit pinsamt om någon annan klubb (HV??) hunnit före?
Jag kan ha en viss förståelse i er kritik men inte fan snurrar hela solsystemt runt CFC?
/Anna
Comment by Anna A January 5, 2010 @ 3:49 pm
Lägg ner detta med att leka firma skäm inte ut er som DFG och Firman, som tror de kan styra klubbarna som de vill med hot fylla och bråk. Vad är det ni söker? uppmärksamhet och respekt? det är laget som gäller inte några individer på läktaren som vill sola sig i glansen, stötta laget eller tig
Comment by Petter Niclas January 5, 2010 @ 7:45 pm
Det är föreningen och skölden vi värnar om, laget kommer alltid att förändras medans föreningen och dess supportrar kvarstår.
Det är så skumt med alla som tjatar om laget hit och dit egentligen så vet ni ju inte i själva verket vad ni stöttar.
Ni har ingen aning om vad Färjestad BKs kärnvärden är.
Ni har aldrig intresserat er av det och kommer inte göra det heller, säkerligen förstår ni inte vad ordet det betyder heller.
CFC jobbar aktivt med polisen och hade senast ett möte med dom igår, vi gör alltför att ha en trivsam läktare hemma som borta.
Så allt firmasnack undanbedes.
Comment by Niklas January 5, 2010 @ 8:11 pm
Har ni inget bättre för er än att rent ut sagt “smutskasta” er egna förening som ni tydligen ska stötta! att bara gå ut med tex konversionen med lee goren är u ett så pass korkat utspel att man blir tårögd!
Comment by Pidde January 8, 2010 @ 1:54 pm